Zo hielp Moore MKW Amex groeien én besparen tegelijk

In 2000 startte Jaap Wisse (63) Amex Logistics. “Zonder auto’s, met helemaal niks.” De naam Amex staat voor Amersfoortse Expeditie. “Veel mensen denken, door de naam Amex, dat er 500 man bij ons werken maar dat is zeker niet zo”, vertelt Jaap. Nu, 25 jaar later, is Amex uitgegroeid tot een succesvol internationaal logistiek bedrijf met veertig trailers en grote klanten in de food en medicijnen. Met Moore MKW zette Amex dit jaar flinke stappen richting de toekomst. 

Zo hielp Moore MKW Amex groeien én besparen tegelijk

Trouwe klanten vanaf de start

In 2000 begint de ‘Amersfoortse Expeditie’ met twee man: Jaap Wisse en een compagnon. Ze hebben beiden heel wat jaren ervaring in de transportwereld. Wat begint met ‘veertig vrachten diepvriesbrood van Zuid-Frankrijk naar Roelofarendsveen per jaar' groeit uit tot een toonaangevend logistiek dienstverlener.

Na vijf jaar koopt Jaap zijn compagnon uit en zijn bedrijf groeit de jaren daarna gestaag door. En die eerste klant? Die is 25 jaar later nog steeds een grote én trouwe klant. 

Persoonlijk contact is dé kracht

Goede relaties onderhouden. Het is tekenend voor de cultuur van Amex. Jaap Wisse is een sociaal dier en sportfanaat. Hij is het liefst onder de mensen en bouwt relaties op die verder gaan dan een zakelijke transactie. Zo is hij maatschappelijk betrokken bij diverse projecten, van de Lelystadse Uitdaging tot lokale sportclubs. Ook Unicef kan op zijn steun rekenen. Jaap is een echte verbinder.

Kritische vragen over de kosten wuift hij lachend weg. Neem het tennistoernooi van Rosmalen, waar Amex een eigen box heeft. “Dat is iedere euro waard die het kost”, stelt Wisse. “Vele  klanten komen daar graag. Het draagt bij in het onderhouden en verstevigen van de relaties.”

“De kracht zit in het persoonlijke contact”, zegt Ton Spijkers, operationeel directeur en al zeven jaar de rechterhand van Jaap. “Bij ons wordt nooit ‘nee’ gezegd. Klanten krijgen altijd dezelfde mensen aan de telefoon en je krijgt hier zelfs de directie aan de telefoon op zondag. En dus geen antwoordapparaat na vijf uur, zoals bij veel grote bedrijven.” 

Jelle Draper DSC 4487

Geen nee verkopen, maar dingen oplossen

De ‘we lossen het op’-mentaliteit is de motor van Amex. Zelfs als een oplossing onmogelijk lijkt, wordt er ‘ja’ gezegd. Toen tijdens de coronapandemie de verkoop van shampoo instortte, zat Unilever met duizenden pallets die ze niet kwijt konden. Amex had zelf geen plek, maar zei ‘ja’ en regelde de opslag bij collega’s in Amersfoort.

Hetzelfde gebeurde toen er een spoedaanvraag kwam voor de overslag van melkpoeder voor baby’s met een allergie. Amex had de vereiste erkenning niet, ondernam direct actie en was binnen de kortste keren als een enige in de regio hiervoor gecertificeerd.

Het is een cultuur die diepgeworteld is. Jaap legt het verschil uit met bedrijven waar een planner soms ‘nee’ verkoopt als er nog een extra lading gelost moet worden: “Als ze dat hier zouden zeggen, dan zouden ze een draai om de oren krijgen. Hier zouden we zeggen: ja, prima. We gaan even kijken hoe het wél kan.”

Moore MKW legt focus op toekomst van bedrijf én eigenaar

De mentaliteit maakt het bedrijf al 25 jaar succesvol: focus op de klant en dingen mogelijk maken. Maar de toekomst van het bedrijf en van de eigenaar zelf? Daar was Jaap niet écht mee bezig.

Daar kwam hij achter toen Arie Lengkeek van Moore MKW hem wat een aantal belangrijke zakelijke en persoonlijke vragen stelde, zoals: “Hoe laat je je vrouw en kinderen achter als je komt te overlijden? Heb je enig idee? En als je Amex wilt verkopen over vijf of tien jaar, hoe ga je dat doen? Ben je daar mee bezig? Ben je al aan het voorsorteren op een eventuele verkoop in de toekomst door waarde toe te voegen aan je bedrijf?” Jaap: “Op al die vragen was mijn antwoord: nee, niet over nagedacht.” 

Jelle Draper DSC 4592 1

Een overname in sneltreinvaart

Tijdens dat gesprek over de toekomst van het bedrijf en de toekomst van de directeur, wordt de kiem gelegd voor een samenwerking die het 25-jaar oude logistieke bedrijf in een stroomversnelling brengt. Per 1 januari 2025 is Moore MKW de nieuwe accountant van Amex. En wat volgde, had Jaap niet voor mogelijk gehouden.

“Het is heel bijzonder. We zijn nu een half jaar bij Moore MKW en in die tijd is er ontzettend veel gebeurd.” De belangrijkste stap is de overname van Thermo Logistics Services (TLS) in Echt, een bedrijf waar Amex al langer een oogje op had. Met de expertise van Moore MKW aan boord, ging het proces in een sneltreinvaart. “De lijnen bij Moore MKW zijn kort en ze hebben voor elke discipline een specialist in huis”, stelt Jaap.  

Kansen verzilveren op korte en lange termijn

Arie van Moore MKW zag direct kansen toen hij met Jaap in gesprek raakte. “Amex had de ambitie om TLS over te nemen en tegelijk zagen we dat de huidige bedrijfsfinanciering erg duur was. Veel snelgroeiende bedrijven grijpen naar factoring, een vaak dure vorm van financieren waarbij een bedrijf zijn openstaande facturen laat voorfinancieren door een externe partij. Maar bij Amex zat er veel overwaarde in het pand die onbenut bleef.

We hebben toen direct meerdere specialisten ingezet: ons Corporate finance-team voor de begeleiding en het boekenonderzoek van de overname, een financieringsspecialist die een veel scherpere deal met de Rabobank heeft gesloten en onze dochteronderneming Moni om de verouderde administratie van het overgenomen bedrijf TLS te digitaliseren voor direct inzicht”, vertelt Arie.  

Daling jaarlijkse lasten ondanks overname

Het meest opmerkelijke resultaat voor Amex is dat, ondanks de lening voor de bedrijfsovername, de totale jaarlijkse lasten juist zijn gedaald. Maar voor Jaap is de persoonlijke klik minstens zo belangrijk. De samenwerking voelt als een perfecte match voor de toekomst van Amex.

Jaap: “Moore MKW is een groot kantoor, maar zo voelt het niet. Dat is het grote verschil. Alle mensen van Moore MKW waar we kennis mee hebben gemaakt, die passen ook hier bij binnen Amex. Die hadden ook zomaar bij ons kunnen werken.” 

Ook samen toekomstbestendig worden?

Niemand kan de toekomst voorspellen, maar je kunt je wel voorbereiden. Als ondernemer vraagt dat soms om expertise, een frisse blik of een sparringpartner. Moore MKW heeft alles in huis om jou als ondernemer verder te helpen. Ook samen aan de toekomst van jouw onderneming werken? Neem contact op met Arie.

Neem contact op

Contact

Arie Lengkeek
Arie Lengkeek
  • Commercieel manager

Stel hier je vraag!

Deel dit artikel