Inzicht in jouw bedrijfsvoering en waardepropositie
In veel ondernemingen is de core business: zorgen dat de klant tevreden is én tevreden blijft. De focus ligt bij veel ondernemers op het tijdig aanbieden van kwalitatief goede producten en diensten voor een goede prijs. Zelfs als je onder de streep winst maakt, kan het je als ondernemer veel opleveren om regelmatig te kijken naar de manier waarop je onderneming geld verdient. Denk aan vragen als:
- Kan de bedrijfsvoering efficiënter?
- Is de waardepropositie van de onderneming toekomstbestendig met alle mogelijke veranderingen die eraan komen?
- Is het onderscheidend vermogen er nog steeds?
- Is het businessmodel nog passend?
- Liggen er kansen in deze markt of zijn er nog nieuwe kansen in andere markten?
- Zijn alle activiteiten van de onderneming winstgevend?
Veel vragen die in de waan van de dag niet gesteld worden, maar die van wezenlijk belang zijn om als onderneming op de lange termijn financieel gezond te blijven en het rendement te verbeteren.
Financiële analyse van liquiditeit en geldstromen
Onze specialisten van Moore MKW corporate finance zijn regelmatig bezig om belangrijke stuurinformatie inzichtelijk te maken en ondersteunen ondernemers bij het bepalen van de juiste stuurindicatoren (KPI’s). Met hun bedrijfskundige blik lichten ze bedrijven door en kijken ze hoe bepaalde geldstromen lopen.
- Waar wordt het meeste geld verdiend in het bedrijf, welke productgroepen zijn rendabel en welke niet?
- Welke klanten zijn het meest waardevol en waar lekt ongemerkt marge weg?
In de praktijk zien we dat veel ondernemers beperkt inzicht hebben in de geldstromen en daardoor op termijn in de problemen kunnen raken. Ook zien we dat door gebrek aan inzicht veel kansen om te groeien of het rendement te verhogen niet of te laat worden opgemerkt.
Door een scherpe analyse kunnen we jou gerichte adviezen geven over liquiditeits- en rendementsverbetering. Concrete verbeterpunten die direct resultaat opleveren.
Rendement verbeteren en groeien
Ook in jouw onderneming zijn de afgelopen jaren ongetwijfeld veel processen geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Dat betekent dat er veel waardevolle data te vinden is over de interne bedrijfsvoering.
Van financiële data over prijzen, omzetcijfers en marges tot niet-financiële data over productietijden of storingen. Onze experts kunnen deze data vertalen in bruikbare inzichten. Bijvoorbeeld waar de marges te laag zijn of waar relatief veel tijd zit in klanten die te weinig opleveren. Inzichten waar je vaak al een onderbuikgevoel bij had, maar die door een analyse zwart-op-wit komen te staan.
Door die inzichten is het makkelijk om besluiten te nemen en bepaalde bedrijfsprocessen aan te passen of bij te sturen. Dat kan helpen om de groei die jij voor ogen hebt mogelijk te maken.
Bijvoorbeeld door inzichtelijk te maken waar kansen liggen om winsten te verhogen of door te kijken welke investeringen daarvoor rendabel kunnen zijn. We kunnen jou daarbij op verschillende manieren helpen.
Onze corporate finance-specialisten weten alles over het herstructureren en het verhogen van de waarde van jouw bedrijf. Onze IT-specialisten helpen je waar mogelijk en nodig met het automatiseren en optimaliseren van bepaalde processen en data-analyse om jouw processen blijvend te monitoren.
Bedrijf in zwaar weer
Ons advies is om jouw bedrijf tijdig te laten doorlichten als je merkt dat de marges onder druk komen te staan, als je het gevoel hebt dat de zaken minder gaan of juist beter zouden kunnen. Vaak is er dan nog veel te verbeteren met een analyse en herstructurering. Klop daarom op tijd aan voor hulp of ondersteuning van onze specialisten.
Zit je met jouw bedrijf al in zwaar weer? Ook dan is het zaak om zo snel mogelijk inzichtelijk te krijgen wat er aan de hand is. Ook dan kunnen we jou als ondernemer helpen bij een analyse om inzicht te krijgen in de waarde van jouw bedrijf en de liquiditeitsbegroting. Kijk hiervoor op onze pagina die speciaal is samengesteld voor ondernemers in zwaar weer.