Als Nederlander werken in Duitsland: wat moet je regelen?
Is jouw nieuwe baan een baan in Duitsland? Zorg dan dat je voordat je jouw nieuwe arbeidscontract tekent, advies inwint over deze nieuwe werksituatie. Onze adviseurs kunnen je begeleiden bij het toetsen van het arbeidscontract en zorgen dat alles rondom jouw sociale verzekeringen goed is geregeld. Want veel dingen die in Nederland vanzelfsprekend zijn, zoals de lange loondoorbetalingsplicht van werkgevers bij ziekte, zijn in Duitsland anders geregeld.
Ook kunnen we voor jou een bruto-netto-berekening maken op basis van de zogenaamde ‘salary split-methode’. De salary split-berekening is een methode om de belastingheffing te verdelen tussen verschillende landen wanneer je als werknemer in meerdere landen werkt. Hiermee zie je wat je netto overhoudt bij werken in twee landen. De verdeling van het inkomen kan op verschillende manieren worden berekend, afhankelijk van de afspraken tussen de werknemer en de werkgever.
De German Desk kan je ondersteunen bij het maken en vastleggen van die afspraken met jouw Duitse werkgever. Als je eenmaal werkt in Duitsland, kunnen we je ook ondersteunen bij de jaarlijkse aangiften inkomstenbelasting.
Werken vanuit Nederland voor een Duitse werkgever
Het komt steeds vaker voor dat Nederlanders vanuit Nederland gaan werken voor hun Duitse werkgever. De Nederlandse ‘home-office’ is dan de plek waar de arbeid wordt verricht. De keuze om vanuit Nederland te werken voor een Duitse werkgever heeft weer gevolgen voor de belastingplicht en de sociale zekerheid. Als jouw standplaats Nederland is, ben je namelijk belastingplichtig in Nederland en niet in Duitsland.
Maar ook hier geldt dat je daarover duidelijke afspraken moet maken met jouw werkgever. Wij kunnen je helpen bij het maken en vastleggen van die afspraken en samen met jou in kaart brengen wat fiscaal gezien de meest optimale verdeling is voor het thuiswerken en werken op locatie in Duitsland.
Ga je ook vanuit Nederland werkzaamheden verrichten, dan heeft dat ook gevolgen voor jouw Duitse werkgever. De werkgever zal namelijk een Nederlandse loonadministratie moeten inrichten. De adviseurs van de German Desk kunnen jouw Duitse werkgever hierbij helpen.
Verhuizen naar Duitsland
Ga je emigreren naar Duitsland? Dan kunnen we je helpen bij het doen van de emigratieaangifte, zodat de overstap van Nederland naar Duitsland fiscaal goed verloopt. We kunnen je vanuit de German Desk ook helpen met andere vraagstukken. Zoals: wat te doen met testamenten of huwelijkse voorwaarden? Erfrecht en schenkbelasting zijn in Duitsland namelijk anders geregeld dan in Nederland.
Als je emigreert heb je de keuze of je het Nederlands recht of Duits recht na tien jaar wilt aanhouden. Als je ook na jouw emigratie nog banden houdt met Nederland omdat je in Nederland inkomsten, vermogen of onroerend goed heeft, blijft het belangrijk om jouw belastingzaken in beide landen goed voor elkaar te hebben. De German Desk kan je over al deze zaken adviseren.
Vraag stellen aan onze German Desk?
Heb je een vraag over wonen of werken in Duitsland voor de specialisten op de German Desk? Neem vrijblijvend contact op met één van onze collega’s. Zij vertellen je graag meer over de German Desk en de manier waarop zij jou kunnen adviseren of begeleiden.