Wat is een zerotolerancebeleid?
Een zerotolerancebeleid is een sterk middel om ongewenst gedrag binnen je organisatie aan te pakken. Maar als je het beleid niet regelmatig onder de aandacht brengt, kan het zijn effectiviteit verliezen. Dit werd onlangs duidelijk in een rechtszaak.
Werknemer onterecht ontslagen
In deze zaak ontslaat een vliegmaatschappij een werknemer op staande voet, nadat hij tijdens zijn dienst eten en drinken uit vliegtuigtrolleys heeft genomen. De onwetende werknemer beweert vervolgens dat dit voor hem en collega’s gebruikelijk is. Het HR-handboek van de organisatie verbiedt het gebruik van bedrijfsproducten voor privédoeleinden en noemt ontslag op staande voet als sanctie. Sinds 2016 is het handboek echter niet meer met de werknemer(s) gedeeld.
Zorg voor duidelijke en regelmatige communicatie
De rechter oordeelt in deze zaak dat het zerotolerancebeleid in dit geval niet kan standhouden. De regels zijn door de vliegmaatschappij onvoldoende kenbaar gemaakt en niet consequent gehandhaafd. Dit voorbeeld onderstreept het belang van regelmatige interne communicatie over je beleid en de bijbehorende gevolgen.
Zorg er als werkgever voor dat je je beleid regelmatig communiceert en consequent toepast. Alleen dan kan een zerotolerancebeleid effectief zijn.
Benieuwd wat onze arbeidsrechtspecialisten voor jou kunnen betekenen?
Wil je weten hoe wij je kunnen helpen bij de naleving van belangrijke regels binnen jouw bedrijf? Onze arbeidsrechtspecialisten staan klaar om je te adviseren over het opstellen van effectief beleid. Neem vandaag nog contact met ons op voor persoonlijk advies. We helpen je graag verder.