1. Veilige en gezonde thuiswerkplek
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het bieden van een veilige en gezonde werkplek voor werknemers. Dat geldt zowel op kantoor als op andere plekken waar werknemers werkzaamheden uitvoeren, dus ook thuis.
Het is belangrijk dat een thuiswerkplek is voorzien van alle benodigde faciliteiten om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een computer. Daarnaast moet de thuiswerkplek voldoen aan de arbo-eisen. Naast het beschikbaar stellen van een goede verstelbare stoel en een in hoogte verstelbaar bureau, is het belangrijk dat de werknemer een goede werkhouding heeft.
Voorbeeld werkplek
In de afbeelding hieronder is te zien hoe een werknemer hoort te zitten. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het actief instrueren van de werknemers over een veilige werkplek. Het is belangrijk om regelmatig te bespreken met werknemers hoe zij veilig en gezond kunnen (thuis)werken.
Geeft een werknemer aan dat er klachten worden ervaren of merk je dat er op termijn klachten kunnen ontstaan? Dan ben je als werkgever verantwoordelijk om de werknemer de hulpmiddelen te bieden die nodig zijn.
2. Thuiswerkplekovereenkomst opstellen
Voor het beschikbaar stellen van thuiswerkfaciliteiten bestaan verschillende vormen. Denk aan het in bruikleen geven ervan of een budget per werknemer. Het is daarom belangrijk om een thuiswerkplekovereenkomst op te stellen. Deze overeenkomst zorgt ervoor dat werkgever en werknemer weten wie waarvoor verantwoordelijk is en wie welke kosten betaalt.
De specialisten van Moore MKW kunnen je adviseren over de mogelijkheden en ondersteuning bieden bij het opstellen van een thuiswerkplekovereenkomst.
3. Duidelijk communiceren
Het kan onwennig zijn als werkgever om minder zicht te hebben op hetgeen werknemers doen onder werktijd. Daarom is het belangrijk om duidelijk te communiceren over de werkafspraken. Bestaat de wens of behoefte om werknemers af en toe, dan wel regelmatig te controleren? Dit is alleen toegestaan indien je dat vooraf mededeelt. Daarbij moet je dan ook aangeven hoe een dergelijke vorm van controle plaatsvindt.
Wat kan een werkgever vragen van werknemers, hoe moet je hierover communiceren en waar kan beleid voor worden opgesteld? Onze adviseurs arbeidsrecht vertellen je graag meer over de rechten en plichten van een werkgever bij thuiswerken.
4. Stel doelen en spreek verwachtingen uit
Doelen opstellen en verwachtingen uitspreken zijn belangrijke aandachtspunten bij thuiswerken. Een thuiswerkende werknemer kan behoefte voelen om duidelijke richtlijnen en verwachtingen vanuit de werkgever te krijgen.
Vragen die kunnen spelen zijn: wanneer moet ik werk opleveren, welke werkzaamheden dienen dagelijks te worden uitgevoerd en welke resultaten moeten in welke termijn worden behaald? Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te checken bij werknemers hoe het thuiswerken ze afgaat, waar ze behoefte aan hebben en welke verwachtingen zij van een werkgever hebben.
5. Thuiswerkvergoeding: onkostenvergoeding voor thuiswerken
Op kantoor kunnen werknemers belastingvrij gebruik maken van zaken als koffie, thee, toilet en verwarming. Bij thuiswerken komen deze kosten voor rekening van de werknemer.
Een werkgever mag sinds 1 januari 2022 per dag €2 onbelast vergoeden. Lees in dit artikel meer over de voorwaarden van deze vergoeding.
6. Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer verandert bij thuiswerken
Door de thuiswerkvergoeding verandert de vaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. Omdat een werknemer niet meer standaard alle werkdagen reistijd en reiskosten heeft, verandert het recht op een vaste reiskostenvergoeding.
Een werknemer kan op één werkdag niet thuiswerkvergoeding én reiskostenvergoeding ontvangen. Lees in dit artikel welke wijzigingen er zijn inzake de reiskostenvergoeding in 2022.
Onze specialisten helpen je graag
Heb je vragen over de aandachtspunten bij thuiswerken? Of heb je behoefte aan advies bij de implementatie van een hybride werkbeleid? Neem dan contact op met onze specialisten. Zij helpen jou graag verder.