1. Investeer in soft skills
Het is niet langer voldoende om alleen te focussen op de hard skills die voor een specifieke functie nodig zijn. Als werkgever moet je ook investeren in de ontwikkeling van soft skills, zoals communicatie, teamwork, kritisch denken, emotionele intelligentie, tijdmanagement en probleemoplossend vermogen. Deze vaardigheden zijn essentieel voor het opbouwen van sterke teams en het stimuleren van samenwerking binnen de organisatie. Door je óók te richten op soft skills bevorder je een gezonde werkomgeving waarin je optimaal gebruikmaakt van de toegevoegde waarde van iedere werknemer. En daar pluk je op korte én lange termijn de vruchten van.
2. Bied loopbaanontwikkeling aan
Geef medewerkers de mogelijkheid om te groeien en zich te ontwikkelen binnen de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld met TMA’s (Talent Motivatie Analyses) en terugkerende beoordelingscycli. Maar ook een stevig functie- en salarishuis is van groot belang. Hiermee wordt concreet dat en hoe mensen kunnen doorgroeien. Door te investeren in loopbaanontwikkeling voorkom je aan de voorkant dat mensen te lang op een plek zitten waar ze niet langer passen of waar ze geen energie meer van krijgen. Tevens voorkom je aan de achterkant dat talentvolle medewerkers onnodig vertrekken of uitvallen, doordat ze bijvoorbeeld te lang op één of de verkeerde plek zitten en er geen ruimte is voor persoonlijke groei en ambities.
3. Luister naar je medewerkers
Zorg ervoor dat je openstaat voor feedback en suggesties van je medewerkers. Organiseer regelmatig gesprekken waarin je hun behoeften en verwachtingen bespreekt en neem hun feedback serieus. Door te luisteren naar je medewerkers en actie te ondernemen op basis van hun input, laat je zien dat je hun mening waardeert en je bereid bent om te investeren in hun tevredenheid en welzijn! Door de talenten van je mensen in te zetten en het gesprek aan te gaan, maak je doorgroeimogelijkheden concreet en inzichtelijk. En stel hen de vraag: ‘Wat kun je?’, ‘Wat doe je?’ en ‘Wat kun je voor onze organisatie betekenen?’ Dat levert enorm veel op: het behoud van gelúkkige werknemers.
4. Zet mensen op de juiste plek en wees duidelijk over verwachtingen
Om langdurige uitval te voorkomen, is het cruciaal om werknemers op de juiste plek binnen de organisatie te plaatsen en heldere verwachtingen te communiceren. Werknemers die niet zeker zijn over hun taken of geen uitdaging ervaren, lopen een groter risico op demotivatie en uitval. Zorg ervoor dat medewerkers duidelijk begrijpen wat er van hen wordt verwacht en dat hun taken aansluiten bij hun vaardigheden en ambities. Proactief HR-beleid en regelmatige communicatie kunnen helpen deze onzekerheden weg te nemen. Door de juiste mensen op de juiste plek te zetten en hen duidelijkheid te bieden over hun verantwoordelijkheden en doelstellingen, kun je de tevredenheid en productiviteit van je team aanzienlijk verhogen.
5. Handel snel en effectief bij uitval
Ondanks alle preventieve maatregelen kan het toch gebeuren dat een medewerker uitvalt. In zulke gevallen is het belangrijk om snel en effectief te handelen met een goed casemanagementsysteem. Dit houdt in dat je niet alleen kijkt naar het herstel en de re-integratie van de werknemer, maar ook naar preventieve maatregelen om toekomstige uitval te voorkomen. Onze dienst HR-advies helpt bij het opstellen van effectief beleid, terwijl Casemanagement ondersteuning biedt bij ziekteverzuim en re-integratie. Door actief en betrokken te zijn bij het welzijn van je werknemers, creëer je een omgeving waarin zij zich gesteund voelen en sneller kunnen herstellen!
Meer weten?
De adviseurs van Moore MKW HR-advies en Casemanagement begrijpen de uitdagingen waarmee werkgevers worden geconfronteerd bij het aantrekken en behouden van talent. Niet alleen als het gaat om ad-hoc oplossingen bij ziekte. Zij staan klaar om in de breedte én op langere termijn met je mee te denken over het bouwen aan een sterke, toekomstbestendige organisatie met medewerkers die op hun plek zitten.