Wagenpark onder fiscale druk? Zo voorkom je onnodige kosten

De auto van de zaak is sinds de jaren vijftig een vast onderdeel van de belastingwetgeving. Eerst via een autokostenforfait voor privégebruik, later via de bijtelling zoals we die nu kennen. Die regeling stimuleerde jarenlang schoner rijden, maar dat voordeel verdwijnt. “Met de voorgenomen strafheffing draait de prikkel om”, zegt Harold Oude Smeijers, Internationaal belastingadviseur. “De vraag is of mobiliteit daar duurzamer of duurder van wordt.”

Fiscale regels sturen je wagenpark

Bijtelling: van stimulans naar strafheffing

Om elektrische auto’s aantrekkelijker te maken, gold jarenlang een lager tarief. Harold: “Dat werkte, maar ook plug-in hybrides profiteerden vaak zonder echte milieuwinst. Dat kostte de schatkist miljarden.” Vanaf 2026 geldt voor elektrische auto’s weer het standaard bijtellingspercentage van 22%. “Kiest een werknemer voor een niet-elektrische auto, dan betaalt de werkgever vanaf 2027 mogelijk een extra eindheffing van 52% over de bijtelling. Dit maakt een auto van € 40.000 euro zo’n € 380 euro per maand duurder.” Dit voorstel van demissionair minister Hermans komt in het Belastingplan 2026.

Duitsland stimuleert nog wél

Opvallend is dat Duitsland nog kiest voor belonen. Naast een bijtelling voor woon-werkverkeer geldt er een vaste bijtelling van 1% per maand. Voor elektrische en plug-in hybrides zijn er kortingen. “Daarmee blijven PHEV’s fiscaal interessant, ook al rijdt niet iedereen volledig elektrisch. Bij een CO₂-uitstoot onder 50 gram is de vaste bijtelling maar 3% per jaar over de Duitse cataloguswaarde, zonder extra BPM.”

Zero-emissiezones maken wagenparkkeuze complexer

Naast fiscale regels spelen steeds strengere milieuzones een rol. Steden weren vervuilende bestelbussen en vrachtwagens. Ondernemers die blijven rijden op diesel, lopen risico op boetes of extra investeringen op het laatste moment. Harold benadrukt: “Een doordacht wagenparkbeleid is geen luxe, het voorkomt verrassingen en bespaart kosten.”

Strategisch sturen loont

Of het nieuwe kabinetsvoorstel voor de strafheffing doorgaat, is nog niet zeker, maar  werkgevers doen er goed aan nu al vooruit te kijken. “Kijk welke auto’s je nu aanschaft, hoe lang je ze rijdt en welke fiscale regels gelden. Wij helpen ondernemers strategisch sturen, zodat mobiliteit geen onverwachte kostenpost wordt”, besluit Harold.

Meer grip op mobiliteitskosten?

Een slim wagenparkbeleid voorkomt dat je straks onnodig de rekening betaalt voor ‘verkeerd’ rijden. Onze belastingadviseurs helpen jou graag met fiscaal advies en praktische keuzes voor jouw onderneming.

Neem contact op

Contact

Mr. Drs. Harold Oude Smeijers
mr. drs. Harold Oude Smeijers
  • Partner belastingadvies

Deel dit artikel