Technologie blijkt in deze crisis onmisbaar. We schakelen massaal over naar digitale oplossingen om de wereld en de economie draaiende te houden. De rijksoverheid heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de helft van de mkb’ers het ‘anders werken’ en de digitalisering ziet als een groot voordeel.
Ook voor de financiële processen in bedrijven is digitalisering steeds belangrijker. Bij Moore MKW merken wij dat vooral in tijden van onzekerheid een up-to-date administratie houvast én kansen biedt. Waarom juist nu investeren in het digitaliseren van de administratie? Wij geven zes redenen
Reden 1: Realtime inzicht in de financiële cijfers
Als je nog op de ‘ouderwetse’ manier boekhoudt, dan kijk jij vaak op jouw bedrijfsresultaten terug op het moment dat de jaarrekening is samengesteld. Of je maakt tussentijds de balans op als je één keer per kwartaal jouw aangifte omzetbelasting moet doen. Ondertussen ben jij als ondernemer alweer volop bezig met nieuwe uitdagingen en vooral benieuwd naar het hier en nu. En natuurlijk naar de toekomst.
Zeker in tijden van crisis wil je weten waar je nu staat en waar het naartoe gaat. Heb jij voldoende reserves? Welke impact kun jij verwachten? Of is er door de crisis juist extra vraag naar jouw producten en diensten? En moet je extra investeren, bijvoorbeeld door extra personeel aan te nemen om aan de vraag te kunnen voldoen?
Met een digitale administratie werk je zoals wij dat noemen ‘in het jaar, aan het jaar’. Je krijgt realtime inzicht in de KPI’s die voor jouw bedrijf belangrijk zijn om op te sturen. Zo kunt jij sneller inspelen op kansen of bedreigingen.
Reden 2: Beslissingen nemen op basis van actuele informatie
Veel zakelijke successen beginnen met een idee of een vermoeden. Met een up-to-date financiële administratie hoef je de zakelijke beslissing niet alleen op gevoel te nemen, maar kun je de beslissing onderbouwen met actuele en betrouwbare data. Als jouw financiële administratie eenmaal is geautomatiseerd en gedigitaliseerd kun jij er waardevolle managementinformatie uit halen.
Een belangrijk voordeel hiervan is dat je sneller kansen kunt signaleren en hierop inspelen. Want als jij actuele bedrijfsresultaten kunt inzien is het eenvoudiger om zakelijke beslissingen te nemen waardoor je geld kunt besparen en onaangename verrassingen achteraf kunt voorkomen.
Reden 3: Kostenverlaging omdat er efficiënter gewerkt wordt
Een veelgehoorde reden om het digitaliseren van de administratie nog even uit te stellen is: wij doen het altijd al zo en schrijven nog steeds zwarte cijfers. Of: ja, dat willen wij wel, maar dat kost tijd en geld en dat hebben wij nu even niet. Natuurlijk vraagt het digitaliseren van jouw administratie om een investering.
Maar de ervaring leert dat het deze investering waard is. Met het digitaliseren van administratieve processen gaan de kosten doorgaans namelijk omlaag omdat er efficiënter gewerkt wordt.
Wij zien bijvoorbeeld nog regelmatig mkb-bedrijven waar de per mail ontvangen inkoopfacturen worden geprint, dan worden deze ondertekend en gaan ze naar de boekhouder die de factuur inboekt. Vervolgens moet dezelfde inkoopfactuur ook nog naar de directeur voor goedkeuring. En pas daarna kan de inkoopfactuur betaald worden.
In een digitale administratie komt zo’n inkoopfactuur idealiter nog maar één keer voorbij. De rest wordt geautomatiseerd, inclusief fiattering. Er zijn talloze voorbeelden waarbij de tijd halveerde die nodig was om de administratie te doen. Klinkt dit ingewikkeld? Bij Moore MKW begeleiden wij ondernemers van a tot z tijdens dit proces. Wij hebben dus de nodige ervaring, ook met ingewikkelde processen.
Reden 4: Toegankelijke informatie maakt communicatie makkelijker
Uw digitale administratie is 24 uur per dag, zeven dagen in de week, altijd en overal online in te zien. Door u, maar ook door ons. Dat maakt het eenvoudiger om even te sparren of te overleggen als er dingen opvallen in de administratie. Waarom blijft de omzet achter? Is er genoeg geld om te investeren? Hoe lang kun jij het uitzingen als de zaken even tegenzitten?
Maar ook iets simpels als een betaling waarvan niet duidelijk is hoe deze in de administratie ingeboekt moet worden is snel zichtbaar. Als accountant kunnen wij dan in jouw digitale administratie een vraag achterlaten over die betaling. Vervolgens kan de ondernemer hierop reageren en bijvoorbeeld aangeven dat het om een privé-uitgave gaat.
Reden 5: Sneller factureren is sneller uitbetaald krijgen
Steeds meer klanten en zakelijke relaties willen facturen online ontvangen. Deze kun je natuurlijk handmatig per e-mail versturen, maar de facturen kunnen ook direct vanuit jouw digitale administratie verzonden worden.
Eenmaal verstuurd worden ook automatische herinneringen gestuurd en indien nodig aanmaningen. Als één van jouw zakelijke relaties vijf rekeningen heeft openstaan en de betalingstermijn is verstreken, worden er dus ook automatisch vijf herinneringsmails verstuurd.
Wij ervaren dat veel ondernemers het prettig vinden om deze communicatie te automatiseren, zodat ze zelf geen betalingsherinneringen hoeven te sturen. Zij merken ook dat relaties hierdoor sneller betalen. Bovendien wordt het nog makkelijker om de facturen snel te versturen. En heel simpel, maar wel zo prettig: sneller factureren is vaak ook sneller uitbetaald krijgen.
Reden 6: Digitalisering leidt tot concurrentievoordeel
Het digitaliseren van administratieve processen, gaat in veel gevallen verder dan alleen het digitaliseren van jouw financiële administratie. Het betekent ook vaak het optimaliseren van werkprocessen.
Als adviseurs van Moore MKW gaan wij met jou in gesprek over de manier waarop de processen nu zijn ingeregeld. Hoe zien bijvoorbeeld het inkoop- en verkoopproces, het betalingsproces en het bankproces eruit? Welke koppelingen zijn er al tussen verschillende systemen? Wij maken als het ware een scan van de huidige situatie en kijken wat we kunnen verbeteren. Uiteindelijk gaat het digitaliseren van administratieve processen ook over het verbeteren van andere bedrijfsprocessen.
U krijgt inzicht in alle processtromen en dat kan concurrentievoordeel opleveren. Denk bijvoorbeeld aan logistieke processen. Als jouw onderneming iets binnen een dag kan leveren en de concurrent doet er drie dagen over, dan is dat zeker een concurrentievoordeel.
Maar ook op het gebied van managementinformatie zet je een stap vooruit. Jij hoeft niet eerst alle financiële cijfers uit te laten zoeken om een financiële beslissing te nemen. Die cijfers zijn gewoon beschikbaar. Je weet precies hoe jouw bedrijf er voorstaat en wat jij je wel of niet kunt veroorloven. Daarmee kun je de concurrent net een stapje voor zijn als zich kansen in de markt voordoen die om snelle actie vragen.
Bekijk ook deze artikelen
Neem contact op
Contact
