De crisis overleven door te innoveren: van liquiditeitsprognose naar strategie

Wat is de impact van een economische crisis op de cashflow van jouw onderneming? Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die het beste uit een crisis komen dit veelal te danken hebben aan innovatie. Om te weten of je met jouw onderneming in staat ben te innoveren, is het onder andere van belang inzage in jouw liquiditeit te hebben. Een goed onderbouwde liquiditeitsprognose is een absolute must voor elke onderneming, want met de onzekere marktomstandigheden is het anticiperen op mogelijke scenario’s en vooruitkijken heel belangrijk.
De crisis overleven door te innoveren: van liquiditeitsprognose naar strategie

Met een liquiditeitsprognose de crisis de baas blijven

Eerst de coronacrisis. Nu de impact van de oorlog in Oekraïne, de schaarste in grondstoffen, stijgende rentes, stijgende dollarkoers, stijgende inkoopprijzen en hogere energielasten. Daarnaast is het vinden van goed gekwalificeerd personeel een forse uitdaging.

Kortom, voor het merendeel van de mkb-ondernemers naderen moeilijke tijden. Dat maakt juist nu anticiperen op mogelijke scenario’s en nog beter vooruitkijken onmisbaar. Een liquiditeitsprognose met verschillende scenario’s en het bepalen van heldere KPI’s kan helpen jouw bedrijf toekomstbestendig te maken. Welke strategische keuze maak jij? Ga je investeren, bezuinigen, nieuwe markten betreden of juist het marktaandeel beschermen?

De impact van recente ontwikkelingen

De economische ontwikkelingen hebben impact op jou als ondernemer. Bijvoorbeeld omdat marges dalen terwijl betaalverplichtingen doorlopen, productiecapaciteit verlaagt door schaarste aan personeel en grondstoffen of kosten die omhoog gaan door de stijging van grondstof- en gasprijzen. De onzekerheid van deze ontwikkelingen maken het lastig om passende maatregelen te nemen.

Deze ontwikkelingen kunnen echter veel impact hebben op de financiële positie van jouw onderneming. Daarom is het van belang om je voor te bereiden en in te spelen op deze veranderingen. Met inzicht in jouw liquiditeitsontwikkeling weet je welke financiële mogelijkheden je hebt. Dat maakt een liquiditeitsbegroting tot een absolute must, want daarmee kan een strategie worden bepaald.

Een liquiditeitsbegroting maken, wat is het en hoe werkt het?

Een liquiditeitsbegroting of -prognose is een voorspelling van de cashflow: het geeft een overzicht van de verwachte inkomsten en de verwachte uitgaven in de komende periode. Hierbij wordt uitgegaan van de werkelijke verwachte kosten en uitgaven. Dit geeft inzicht in de verwachte liquiditeitsbehoefte. Zo is te zien hoeveel cash iedere week of maand - afhankelijk van het niveau waarop je inzicht wilt - beschikbaar of tekort is.

Moore MKW Corporate finance is gespecialiseerd in het maken van financiële analyses. We hebben expertise op het gebied van complexe geldstromen en helpen ondernemers korter op de bal te spelen en in te grijpen als dat nodig is.

Van liquiditeitsprognose naar strategie

Met de liquiditeitsprognose heb je inzicht in de verwachte omzet en uitgaven. Op basis hiervan, en een eventuele financiële buffer, kun je jouw liquiditeitsbehoefte voor de komende maanden inschatten. Met deze informatie kun je dan gericht een strategie bepalen. Ons advies: overweeg zowel een defensieve strategie als een offensieve strategie.

De eerste is reactief, waarbij je kijkt op welke uitgaven je kunt bezuinigen. Met een liquiditeitsprognose heb je inzage waar jouw grootste geldstromen zitten en hoe je deze kunt bijsturen. In dit artikel vertellen we je meer over een liquiditeitsprognose. Bij een offensieve strategie bepaal je welke kansen je kunt benutten, bijvoorbeeld door te investeren in nieuwe markten, oplossingen en producten. Innovatie kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Welke strategie past bij jouw onderneming?

Welke strategie het beste is hangt natuurlijk af van jouw specifieke situatie. Echter is uit verschillende onderzoeken gebleken dat bedrijven die het beste uit een recessie komen, juist kiezen voor innoveren. Dikwijls passen ze een slimme combinatie toe van een offensieve en een defensieve strategie.

De defensieve keuzes hebben dan vaak betrekking op kostenbesparingen door het verbeteren van de operationele efficiëntie. Vaak is een bepaalde mate van innovatie een must om zware tijden te overleven. Het is belangrijk dat jouw ondernemersblik op de toekomst is gericht. We gaan hier graag met je over in gesprek, onze adviseurs hebben ruimte ervaring met financiering van toekomstplannen.

Innovatie financieren

Kies je voor een offensieve strategie? Wil je innoveren? Dan heb je mogelijk extra financiering nodig. Het vinden van investeerders voor innovaties is veelal een uitdaging op zich.

De specialisten van Moore MKW Corporate finance denken graag mee over eventuele problemen waar je tegenaan loopt en kijken samen met jou welke financieringsoplossingen mogelijk zijn.

Wil je gewoon eens met ons sparren over de verschillende strategieën en de toekomst van jouw onderneming? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag verder.

Neem contact op

Contact

Jens Ruesink
Jens Ruesink

Corporate finance adviseur

+31 (0)50 305 90 42

Niels Grolleman MSc
Niels Grolleman

Corporate finance adviseur

+31 (0)53 850 49 82

Roman Berkel
Roman Berkel

Corporate finance adviseur

+31 (0)53 303 43 17

Deel dit artikel